Onze 2de dag in Berlijn

19 juni 2018 - Berlijn, Duitsland

Na een goede nachtrust en een goed ontbijt (Bedankt Pa en Ma, verjaardagscadeau wordt goed gebruikt ) weer in de auto gestapt naar Grunau om daar de trein te pakken naar Berlijn stad. Vandaag stond “de muur” en het Joods museum op het rooster. Als eerste naar de East Side Gallery waar een deel van de muur door graffiti artiesten is bewerkt. Er zitten werkelijk hele mooie en pakkende afbeeldingen bij. Ook al ben je er niet bij geweest, ik kan mij denk ik wel een beetje inbeelden hoe je je gevoeld moet hebben als je achter de muur woonde. Verschrikkelijk!! Daar wordt je best stil van.....

Wel mooi dat er bepaalde stukken bewaard zijn gebleven, ook al lijkt het mij voor de OostBerlijners af en toe best moeilijk om hier steeds weer aan herinnerd te worden. Na, langs het restant van de muur gelopen te hebben, weer op de trein gestapt richting de Friedrichstrasse, op zoek naar Charly! Checkpoint wel te verstaan ;-)  Het hele Checkpoint stelt niet veel meer voor maar alle educatie eromheen maakt het toch ook wel weer bijzonder  en indrukwekkend.

Doorgelopen naar het Joods museum, en ja, ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden. Of ik begrijp de kunst niet, of ik had mij er iets anders van voorgesteld. Laten we het maar op het laatste houden 😘. Daarna nog door naar de Bernauerstrasse. Hier staat nog een origineel deel van de twee muren, met daartussen het stuk niemandsland. Als je dan alles leest en beluisterd wordt je toch wel even stil  wat bijzonder! Ik ga mijzelf thuis toch nog eens goed verdiepen in het verleden van Berlijn, ik dacht dat ik wel iets had opgestoken van de geschiedenislessen, maar...... is toch een hoop verdwenen in de afgelopen jaren.

Morgen hangen we het hutje weer achter de auto en vervolgen wij onze reis naar Polen.

1. Anne-marie:
    19 juni 2018
    Weer genoten van je verhaal. Voor morgen goede reis x xxx voor jullie en doe het rustig aan liefs pa en ma